wtorek, 8 listopada 2011

Pasjonaci

Jeśli przyjrzymy się życiu i słowom Steve’a Jobsa, najbardziej fascynującego innowatora na świecie, okaże się, że innowacyjność rodzi się z czegoś, co ma każdy z nas: z pasji. Większość innowacji, które zmieniają świat, zaczyna się od uchwycenia tej pasji i przekształcenia jej w produkty i usługi”.
„The Innovation Secrets of Steve Jobs” by Carmine Gallo

PASJONACI - „Rób to, co kochasz” - Przestrzeń urzeczywistniania pasji i marzeń.

Poniższy projekt jest innowacyjną propozycją na rynku nowoczesnych mediów.
Wykorzystuje efekt synergii telewizji oraz internetowych serwisów społecznościowych.
Łączy cechy talent i reality show z telenowelą dokumentalną.
Oferuje atrakcyjny przekaz rozrywkowo-informacyjny.
Wyraźnie akcentuje elementy kulturotwórcze, edukacyjne i biznesowe.
Zaspakaja zróżnicowane gusta widzów oraz wymagania i potrzeby użytkowników sieci.
Stanowi uniwersalny format do wykorzystania na rynku międzynarodowym.


Opisane tu przedsięwzięcie ogarnia swoim zasięgiem telewizję, internet, a przede wszystkim codzienne życie zwykłych ludzi. Stwarza możliwości i udostępnia narzędzia do rozwijania własnego talentu oraz realizacji marzeń.
Główną ideą projektu jest teza, że kluczem do prawdziwego sukcesu oraz spełnienia jest skupienie się na działaniach, które faktycznie się lubi i czuje.

Uczestnicy programu wybierani są spośród zgłoszeń, mających postać osobistych profili zamieszczanych na specjalnej stronie internetowej. Opowiadają w nich o sobie, opisują własne pasje i pomysły, prezentują dotychczasowe osiągnięcia, wyznaczają cele. Wykorzystując mechanizmy znanych serwisów społecznościowych promują się, zdobywają uznanie, nowe kontakty i przyjaciół. Ich determinacja, oryginalność oraz zyskana popularność stanowi kluczowe kryterium kwalifikacji.

Kandydaci muszą także być gotowi postawić wszystko na jedną kartę: zrezygnować z dotychczasowych zajęć (pracy), aby w pełni poświęcić się rozwijaniu swoich talentów i wdrażaniu zadeklarowanych planów. W zamian, przez okres kilkunastu tygodni, otrzymują stałą pensję, jako swoistą „gwarancję spokoju”. W tym czasie powinni zacząć efektywnie realizować swoje zamiary. Nie ma znaczenia w jaki sposób, za pomocą kogo oraz jakich środków, zamierzają tego dokonać - ważne, żeby wykorzystali unikalną szansę i trwale odmienili swoje życie - aby później, dzięki nowej działalności, mogli się z niej utrzymywać.
Strona internetowa programu pełni również funkcję platformy, gdzie publikowane są szczegółowe materiały z przebiegu historii każdego z uczestników - osiągnięte sukcesy czy poniesione porażki. Jest także miejscem wszechstronnych kontaktów społecznościowych widzów, okazją do wyrażania swojego poparcia, wymiany komentarzy, oferowania pomocy i zawiązywania współpracy.
W telewizji natomiast, emitowane są w trybie codziennym odcinki „the best of day”, czyli migawki z najciekawszych wydarzeń i działań bohaterów - a raz w tygodniu, studyjne show, polegające na specyficznym „torze przeszkód” mającym zweryfikować wartość dokonań uczestników.

Przy okazji relacjonowania prawdziwego życia Pasjonatów, pokazujemy ich naturalne otoczenie oraz przyjaciół i znajomych. Najciekawsze postaci, dzięki opublikowaniu własnego konta w serwisie i zdobyciu odpowiedniej liczby głosów, mogą także stać się nowymi bohaterami programu.
Swoje kandydatury cały czas zgłaszają również inni, zupełnie dowolni ludzie (widzowie) - nie są stawiane żadne ograniczenia.
Droga dla każdego jest identyczna: założenie osobistego profilu na stronie - opis pasji, marzeń, zamiarów - zebranie odpowiedniego poparcia internautów...

Wybrany kandydat, decydując się na uczestnictwo w programie, zgadza się na spełnienie kilku „twardych” warunków. Obok całkowitego oddania się rozwijaniu pasji oraz oczywistego udzielenia pełnych praw do własnej historii i wizerunku, jest również zobowiązany do systematycznej aktywności na swoim profilu (minimum prowadzenia bloga), uczestniczenia w nagraniach (w tym studyjnych) oraz autopromocji poprzez udostępniony „system narzędzi”.

Uczestnicy mogą robić w zasadzie wszystko, na co maja ochotę i co spełnia warunki minimalnych zobowiązań. Mogą działać samodzielnie, łączyć się w grupy, zapraszać osoby i firmy zewnętrzne, a nawet ubiegać się o komercyjny sponsoring. Ich sukces zależy wyłącznie od ich własnej pomysłowości, aktywności i talentu.


Program jest nowatorski pod względem cyklu produkcyjnego.
Zamiast kolejnych edycji, koncepcja zakłada trwanie permanentne. W internecie możemy śledzić akcję praktycznie w czasie rzeczywistym. W telewizji: codzienne krótkie relacje, raz w tygodniu show, raz w miesiącu finał. Spośród zwycięzców wybierani są także „Pasjonaci Roku” (w różnych kategoriach), którzy otrzymują nagrodę w postaci kampanii reklamowej.

Strony techniczna: rejestracja i montaż materiałów z poczynań poszczególnych uczestników, zabezpieczana jest przez zewnętrzne (lokalne) firmy produkcyjne, wybrane także drogą oficjalnych zgłoszeń internetowych.
Show telewizyjne realizuje producent główny, jednak również wykorzystując najlepsze ze współpracujących ekip.

Bardzo interesująco wygląda strona marketingowa tego przedsięwzięcia:
  • ponieważ wszystko dzieje się „w terenie” i dotyczy różnych aspektów życia, powstaje więc możliwość wplecenia w naturalny sposób przekazu reklamowego (product placement) - firmom będzie zależeć na sponsorowaniu uczestników, gdyż buduje to odpowiedni, dobrze „stargetowany” wizerunek;
  • nadrzędna idea programu jest bezsprzecznie mądra i stymulująca: wykorzystanie talentu i realizacja pasji drogą do osiągnięcia sukcesu i szczęścia - zatem należy liczyć na spontaniczne i powszechne zainteresowanie publiczności oraz pozytywny PR w mediach - może nawet na oficjalne wsparcie urzędów i instytucji;
  • serwis internetowy idealnie koresponduje z funkcjami najbardziej popularnych stron społecznościowych, na czele z Facebookiem, NasząKlasą, Twitterem, GoldenLine, YouTube, a nawet Allegro - stanie się więc swego rodzaju „nadserwisem”: uniwersalnym narzędziem do urzeczywistniania marzeń.

Należy też podkreślić, że strona internetowa jest tak sprytnie pomyślana, że stanowi mechanizm do samofinansowania całej produkcji. Po przekroczeniu „masy krytycznej” (w ciągu ok. 3 miesięcy) nie dość, że pokryje wszystkie koszta, to jeszcze zacznie przynosić konkretne zyski! (temat do szczegółowego wyjaśnienia).


Realne korzyści:
  • dla uczestników - dostają prawdziwą szansę: mogą zamienić nudne życie na pełną pozytywnych wyzwań twórczą aktywność; uzyskują sposobność do zdobywania cennych kontaktów, autopromocji, a nawet fizycznej eksploatacji (sprzedaży) wytworów (efektów) swojego talentu i pasji;
  • dla widzów i internautów - obok ciekawych, inspirujących treści, korzystają z potencjału serwisu, nawiązują nowe relacje oparte na wartościowych odruchach: zaangażowaniu, współpracy, przyjaźni i w konsekwencji sami mogą spełniać swoje marzenia i potrzeby;
  • dla stacji telewizyjnej - otrzymuje atrakcyjny i oryginalny program oraz szerokie możliwości generowania przychodów;
  • dla producenta - jest właścicielem formatu, a przede wszystkim samofinansującego się serwisu internetowego budującego potężny i różnorodny potencjał reklamowy;
  • dla niezależnych, lokalnych firm producenckich - realizują niebanalne zlecenie, gdzie wykazują się swoim profesjonalizmem i kreatywnością, skutecznie promując swoje usługi;
  • dla reklamodawców - telewizja, internet i „ambient”: ogromny zasięg, zróżnicowane kanały efektywnego dotarcia (zwłaszcza dla reklamy kontekstowej), doskonałe narzędzie do działań PR oraz badania rzeczywistych preferencji klientów ;
  • dla organizacji charytatywnych - mają być hojnie wspierane (temat do szerszego rozwinięcia);
  • dla przedsięwzięć kulturotwórczych - część uczestników na pewno poświęci się działalności związanej z kulturą, co przyczyni się do jej promocji i rozwoju; ponadto jedna z funkcjonalności serwisu będzie w nieszablonowy sposób wspierać utalentowanych artystów oraz rokujące przedsięwzięcia;
  • dla całego społeczeństwa - program propaguje tak potrzebne w naszym kraju wartości, jak wiara we własne siły, przedsiębiorczość i wzajemna pomoc.


Projekt ten oczywiście znacznie odbiega od standardów klasycznej produkcji telewizyjnej.
Uwaga widzów podzielona jest pomiędzy wielu uczestników zajmujących się różnymi tematami. Brak także spektakularnych wygranych, celebrytów i w zasadzie konkretnego finału.
Lecz paradoksalnie są to właśnie bardzo mocne atuty tego nowatorskiego przedsięwzięcia!
Media dziś zlewają się w jedno: internet. A tam, aktywność i zainteresowania użytkowników są bardzo zróżnicowane i rozproszone. Serwisy społecznościowe, ułatwiające kontakt zwykłego człowieka z innymi zwykłymi ludźmi, są w codziennym użyciu milionów osób. Globalna sieć, będąc niczym nieograniczoną przestrzenią wymiany informacji, idei oraz wszelakiej twórczości, stwarza niesamowite możliwości szybkiego i taniego zaistnienia, coraz częściej stając się areną spektakularnych karier z „niczego”. Lecz w dużej mierze są one efektem przypadku i „społecznego dowodu słuszności” - co niekoniecznie przekuwa się na ich jakość.
Nie ma jednego, spójnego miejsca, w którym równe szanse na sukces ma każdy i gdzie istnieje realna okazja urzeczywistnienia dowolnego pragnienia w zasadzie wyłącznie dzięki odpowiedniej intensywność samego pragnienia.
Ponadto rozrywka serwowana w mediach rzadko ma głębszą treść - tu dostarczamy masę prawdziwej, inspirującej zabawy niosącej mądre i pozytywne przesłanie.

Trudno w tak krótkiej formie opisać uniwersalny potencjał tego projektu i wskazać dalsze drogi jego rozwoju.
Jeden z przykładów: dzięki zaangażowaniu licznej grupy lokalnych, niezależnych firm producenckich, powstanie pokrywająca wszystkie zakątki kraju, sprawnie działająca, sieć „koncesjonowanych” współpracowników dostarczających profesjonalny kontent wideo - a to idealna sposobność do stworzenia własnej, nowoczesnej (społecznej) telewizji przy relatywnie niewielkiej inwestycji.