„The
Innovation Secrets of Steve Jobs” by Carmine Gallo
PASJONACI
- „Rób to, co kochasz” - Przestrzeń urzeczywistniania pasji i
marzeń.
Poniższy
projekt jest innowacyjną
propozycją
na rynku nowoczesnych mediów.
Wykorzystuje
efekt
synergii telewizji oraz internetowych serwisów społecznościowych.
Łączy
cechy talent i reality show z telenowelą dokumentalną.
Oferuje
atrakcyjny przekaz rozrywkowo-informacyjny.
Wyraźnie
akcentuje elementy
kulturotwórcze, edukacyjne i biznesowe.
Zaspakaja
zróżnicowane gusta widzów oraz wymagania i potrzeby użytkowników
sieci.
Stanowi
uniwersalny format
do wykorzystania na rynku międzynarodowym.
Opisane
tu
przedsięwzięcie ogarnia swoim zasięgiem telewizję,
internet, a przede wszystkim codzienne życie zwykłych ludzi.
Stwarza możliwości i udostępnia
narzędzia do rozwijania
własnego talentu oraz realizacji marzeń.
Główną
ideą projektu jest teza, że kluczem
do prawdziwego sukcesu oraz spełnienia jest skupienie się na
działaniach, które faktycznie się lubi i czuje.
Uczestnicy
programu wybierani są spośród zgłoszeń, mających postać
osobistych
profili zamieszczanych na specjalnej stronie internetowej.
Opowiadają w nich o sobie, opisują własne pasje i pomysły,
prezentują dotychczasowe osiągnięcia, wyznaczają cele.
Wykorzystując mechanizmy znanych serwisów społecznościowych
promują się, zdobywają uznanie, nowe kontakty i przyjaciół. Ich
determinacja,
oryginalność oraz zyskana popularność stanowi kluczowe kryterium
kwalifikacji.
Kandydaci
muszą także być gotowi postawić
wszystko na jedną kartę: zrezygnować z dotychczasowych zajęć
(pracy), aby w pełni poświęcić się rozwijaniu swoich talentów i
wdrażaniu zadeklarowanych planów.
W zamian, przez okres kilkunastu tygodni, otrzymują stałą pensję,
jako swoistą „gwarancję spokoju”. W tym czasie powinni zacząć
efektywnie realizować swoje zamiary. Nie ma znaczenia w jaki sposób,
za pomocą kogo oraz jakich środków, zamierzają tego dokonać -
ważne, żeby wykorzystali unikalną szansę i trwale odmienili swoje
życie - aby później, dzięki nowej działalności, mogli się z
niej utrzymywać.
Strona
internetowa
programu pełni również funkcję platformy, gdzie publikowane są
szczegółowe
materiały z przebiegu historii każdego z uczestników
- osiągnięte sukcesy czy poniesione porażki. Jest także miejscem
wszechstronnych kontaktów społecznościowych widzów, okazją do
wyrażania swojego poparcia, wymiany komentarzy, oferowania pomocy i
zawiązywania współpracy.
W
telewizji
natomiast, emitowane są w trybie codziennym odcinki „the best of
day”, czyli migawki
z najciekawszych wydarzeń i działań bohaterów
- a raz w tygodniu, studyjne
show,
polegające na specyficznym „torze przeszkód” mającym
zweryfikować
wartość dokonań uczestników.
Przy
okazji relacjonowania prawdziwego życia Pasjonatów, pokazujemy ich
naturalne otoczenie oraz przyjaciół i znajomych. Najciekawsze
postaci, dzięki opublikowaniu własnego konta w serwisie i zdobyciu
odpowiedniej liczby głosów, mogą także stać się nowymi
bohaterami programu.
Swoje
kandydatury cały czas zgłaszają również inni, zupełnie dowolni
ludzie (widzowie) - nie są stawiane żadne ograniczenia.
Droga
dla każdego jest identyczna: założenie osobistego profilu na
stronie - opis pasji, marzeń, zamiarów - zebranie odpowiedniego
poparcia internautów...
Wybrany
kandydat, decydując się na uczestnictwo w programie, zgadza się na
spełnienie kilku „twardych” warunków. Obok całkowitego oddania
się rozwijaniu pasji oraz oczywistego udzielenia pełnych praw do
własnej historii i wizerunku, jest również zobowiązany do
systematycznej aktywności na swoim profilu (minimum prowadzenia
bloga), uczestniczenia w nagraniach (w tym studyjnych) oraz
autopromocji poprzez udostępniony „system narzędzi”.
Uczestnicy
mogą robić w zasadzie wszystko, na co maja ochotę i co spełnia
warunki minimalnych zobowiązań. Mogą
działać samodzielnie, łączyć się w grupy, zapraszać osoby i
firmy zewnętrzne, a nawet ubiegać się o komercyjny sponsoring.
Ich sukces zależy wyłącznie od ich własnej pomysłowości,
aktywności i talentu.
Program
jest nowatorski pod względem cyklu produkcyjnego.
Zamiast
kolejnych edycji, koncepcja zakłada trwanie
permanentne.
W
internecie możemy śledzić akcję praktycznie w czasie
rzeczywistym. W telewizji: codzienne krótkie relacje, raz w tygodniu
show, raz w miesiącu finał. Spośród zwycięzców wybierani są
także „Pasjonaci Roku” (w różnych kategoriach), którzy
otrzymują nagrodę w postaci kampanii reklamowej.
Strony
techniczna: rejestracja i montaż materiałów z poczynań
poszczególnych uczestników, zabezpieczana jest przez zewnętrzne
(lokalne) firmy produkcyjne, wybrane także drogą oficjalnych
zgłoszeń internetowych.
Show
telewizyjne realizuje producent główny, jednak również
wykorzystując najlepsze ze współpracujących ekip.
Bardzo
interesująco
wygląda strona marketingowa
tego przedsięwzięcia:
- ponieważ wszystko dzieje się „w terenie” i dotyczy różnych aspektów życia, powstaje więc możliwość wplecenia w naturalny sposób przekazu reklamowego (product placement) - firmom będzie zależeć na sponsorowaniu uczestników, gdyż buduje to odpowiedni, dobrze „stargetowany” wizerunek;
- nadrzędna idea programu jest bezsprzecznie mądra i stymulująca: wykorzystanie talentu i realizacja pasji drogą do osiągnięcia sukcesu i szczęścia - zatem należy liczyć na spontaniczne i powszechne zainteresowanie publiczności oraz pozytywny PR w mediach - może nawet na oficjalne wsparcie urzędów i instytucji;
- serwis internetowy idealnie koresponduje z funkcjami najbardziej popularnych stron społecznościowych, na czele z Facebookiem, NasząKlasą, Twitterem, GoldenLine, YouTube, a nawet Allegro - stanie się więc swego rodzaju „nadserwisem”: uniwersalnym narzędziem do urzeczywistniania marzeń.
Należy
też podkreślić, że strona
internetowa jest
tak sprytnie pomyślana, że stanowi
mechanizm do samofinansowania całej produkcji. Po
przekroczeniu „masy krytycznej” (w ciągu ok. 3 miesięcy) nie
dość, że pokryje
wszystkie koszta, to
jeszcze zacznie
przynosić konkretne zyski!
(temat do szczegółowego wyjaśnienia).
Realne
korzyści:
- dla uczestników - dostają prawdziwą szansę: mogą zamienić nudne życie na pełną pozytywnych wyzwań twórczą aktywność; uzyskują sposobność do zdobywania cennych kontaktów, autopromocji, a nawet fizycznej eksploatacji (sprzedaży) wytworów (efektów) swojego talentu i pasji;
- dla widzów i internautów - obok ciekawych, inspirujących treści, korzystają z potencjału serwisu, nawiązują nowe relacje oparte na wartościowych odruchach: zaangażowaniu, współpracy, przyjaźni i w konsekwencji sami mogą spełniać swoje marzenia i potrzeby;
- dla stacji telewizyjnej - otrzymuje atrakcyjny i oryginalny program oraz szerokie możliwości generowania przychodów;
- dla producenta - jest właścicielem formatu, a przede wszystkim samofinansującego się serwisu internetowego budującego potężny i różnorodny potencjał reklamowy;
- dla niezależnych, lokalnych firm producenckich - realizują niebanalne zlecenie, gdzie wykazują się swoim profesjonalizmem i kreatywnością, skutecznie promując swoje usługi;
- dla reklamodawców - telewizja, internet i „ambient”: ogromny zasięg, zróżnicowane kanały efektywnego dotarcia (zwłaszcza dla reklamy kontekstowej), doskonałe narzędzie do działań PR oraz badania rzeczywistych preferencji klientów ;
- dla organizacji charytatywnych - mają być hojnie wspierane (temat do szerszego rozwinięcia);
- dla przedsięwzięć kulturotwórczych - część uczestników na pewno poświęci się działalności związanej z kulturą, co przyczyni się do jej promocji i rozwoju; ponadto jedna z funkcjonalności serwisu będzie w nieszablonowy sposób wspierać utalentowanych artystów oraz rokujące przedsięwzięcia;
- dla całego społeczeństwa - program propaguje tak potrzebne w naszym kraju wartości, jak wiara we własne siły, przedsiębiorczość i wzajemna pomoc.
Projekt
ten oczywiście znacznie odbiega od standardów klasycznej produkcji
telewizyjnej.
Uwaga
widzów podzielona jest pomiędzy wielu uczestników zajmujących się
różnymi tematami. Brak także spektakularnych wygranych, celebrytów
i w zasadzie konkretnego finału.
Lecz
paradoksalnie są to właśnie bardzo mocne atuty tego nowatorskiego
przedsięwzięcia!
Media
dziś zlewają się w jedno: internet. A tam, aktywność i
zainteresowania użytkowników są bardzo zróżnicowane i
rozproszone. Serwisy społecznościowe, ułatwiające
kontakt
zwykłego człowieka z innymi zwykłymi ludźmi, są w codziennym
użyciu milionów osób. Globalna sieć, będąc niczym
nieograniczoną przestrzenią wymiany informacji, idei oraz
wszelakiej twórczości, stwarza niesamowite możliwości
szybkiego
i taniego zaistnienia, coraz częściej stając się areną
spektakularnych karier z „niczego”. Lecz w dużej mierze są one
efektem przypadku i „społecznego dowodu słuszności” - co
niekoniecznie przekuwa się na ich jakość.
Nie
ma jednego, spójnego miejsca, w którym równe szanse na sukces ma
każdy i gdzie istnieje realna okazja urzeczywistnienia dowolnego
pragnienia w zasadzie wyłącznie dzięki odpowiedniej intensywność
samego pragnienia.
Ponadto
rozrywka serwowana w mediach rzadko ma głębszą treść - tu
dostarczamy masę prawdziwej, inspirującej zabawy niosącej mądre i
pozytywne przesłanie.
Trudno
w tak krótkiej formie opisać uniwersalny potencjał tego projektu i
wskazać dalsze drogi jego rozwoju.
Jeden
z przykładów: dzięki zaangażowaniu licznej grupy lokalnych,
niezależnych firm producenckich, powstanie pokrywająca wszystkie
zakątki kraju, sprawnie działająca, sieć „koncesjonowanych”
współpracowników dostarczających profesjonalny kontent wideo - a
to idealna sposobność do stworzenia własnej, nowoczesnej
(społecznej) telewizji przy relatywnie niewielkiej inwestycji.